ul. Zagórowska 3a, 62-500 Konin
NIP 6652441791, REGON 00139744200020
tel./fax: 63 242-88-90
e-mail:
godziny otwarcia: 7.00 - 15.00
Kierownik - Maria Janowska
Warsztat Terapii Zajęciowej Fundacji Mielnica w Koninie jest placówką pobytu dziennego dla uczestników z terenu Miasta Konina. Od ponad 20 lat prowadzi zajęcia w zakresie rehabilitacji społecznej i zawodowej - zajęcia terapeutyczne i rehabilitację ruchową dla 55 osób niepełnosprawnych z różnymi dysfunkcjami. Zajęcia te mają na celu poprawę sprawności każdego uczestnika, ogólny rozwój umożliwiający podopiecznym samodzielne, niezależne i aktywne życie w społeczeństwie.
Praca terapeutyczna odbywa się w dziewięciu pracowniach. Wszystkie zajęcia są dostosowane do możliwości i umiejętności niepełnosprawnych podopiecznych.
- Pracownia krawiecka - w pracowni krawieckiej zajęcia polegają na nauce prostego szycia ręcznego i mechanicznego nauce wyszywania ściegami ozdobnymi np. krzyżykowym, sznureczkowym, łańcuszkowym, richelieu. Wykonywane są także ozdoby z filcu a także drobne prace renowacyjne w odzieży i prace na potrzeby WTZ.
- Pracownia ekologiczna - w pracowni ekologicznej podopieczni opanowują czynności związane z zasadami ekologii. Uczą się wykonywać przedmioty wykorzystując surowce wtórne, materiały naturalne i dary natury. Głównymi produktami w pracy są masa solna, glina i sznurek. Wykonują prace techniką makramy, poznają techniki tkackie, lepią w glinie, wyplatają z wikliny. Uczestnicy poznają nowe techniki i metody pracy, ćwiczą estetyczny dobór kolorów. Rozwijają swoje umiejętności i usprawniają możliwości.
- Pracownia techniczna - zajęcia terapeutyczne w pracowni technicznej polegają na: poznaniu przez podopiecznych różnych technik pracy w drewnie, zapoznaniu z obrabiarkami i narzędziami do obróbki drewna. Nauce opanowania prostych operacji technicznych, poznaniu właściwości różnych materiałów, projektowania wzorów – prac. Ulubionym zajęciem podopiecznych jest wykonywanie kompozycji (obrazów) techniką mozaiki oraz rzeźby w drewnie. Podopieczni pracowni wykonują również drobne prace remontowe na terenie placówki. Pomagają w obróbce elementów drewnianych do zestawów testem PEP-R.
- Pracownia gospodarstwa domowego - do głównych zajęć w pracowni gospodarstwa domowego należy zdobywanie umiejętności kulinarnych. Uczestnicy przygotowują różnego typu potrawy i desery, uczą się estetycznego nakrywania stołu, oraz podstaw organizacji przyjęć okazjonalnych, pracują zgodnie z zasadami zdrowego żywienia. Dbają o czystość i higienę w pracowni, ćwiczą jak posługiwać się podstawowym sprzętem gospodarstwa domowego oraz jak przestrzegać zasad BHP.
- Pracownia ogrodniczo-artystyczna - podopieczni podczas zajęć w pracowni ogrodniczo-artystycznej uczą się posługiwania podstawowymi narzędziami i urządzeniami ogrodniczymi. Do ich zajęć należy dbanie o czystość i estetykę terenu wokół budynku warsztatu. Doskonalą swoje umiejętności podczas nauki wykonywania prostych kompozycji z kwiatów, stroików świątecznych, kartek okolicznościowych. Zajęcia terapeutyczne wpływają korzystnie na usprawnianie czynności manualnych rąk, rozwijają poczucie smaku i estetyki.
- Pracownia artystyczna - w pracowni artystycznej stosowane są techniki plastyczne: rysunek, malarstwo, grafika, collage, malowanie na szkle, porcelanie, drewnie, tkaninie i skórze. Dla zainteresowanych również batik i rękodzieło artystyczne. Zajęcia z arteterapii, mandali kreatywnej i rysunku projekcyjnego wspierają proces poznawania siebie, samoakceptacji, uczą technik skutecznej komunikacji międzyludzkiej. Pozwalają na zaspokojenie potrzeby akceptacji, bezpieczeństwa, bycie rozumianym. Działanie w pracowni to także wsparcie dla tych, którzy chcą twórczo przeżywać własne życie, tworzyć pozytywne nawyki.
- Pracownia informatyczna - uczestnicy na zajęciach w pracowni informatycznej uczą się pracy z komputerem i obsługi programów (Corel, Word, Access, Excel), korzystają z Internetu. Do codziennych ćwiczeń zaliczyć możemy doskonalenie umiejętności w zakresie pisania na komputerze, nauka projektowania wizytówek, zaproszeń, dyplomów, wykonywanie komputerowych prezentacji.
- Pracownia rewalidacyjna - zajęcia mają głównie charakter zabawowy. Podopieczni biorą udział między innymi: w zajęciach poprawiających i doskonalących czynności życia codziennego, samoobsługi i samodzielności, rozwijaniu sprawności w zakresie spostrzegania słuchowego, usprawnianiu czynności manualnych rąk. Dla odprężenia i rozluźnienia w zajęciach wykorzystywana jest zabawa z muzyką - gry i zabawy ruchowe oraz zabawy z komputerem. W ramach zajęć relaksacyjnych podopieczni słuchają muzyki, czytają bajki, oglądają filmy.
- Pracownia terapii życia codziennego - w tej pracowni podopieczni rozwijają samodzielność. Usprawniają czynności samoobsługowe (ubieranie, wiązanie), poznają sposoby nakrywania do stołu, ćwiczą posługiwanie się sztućcami, szycie ręczne, uczestnicy zapoznają się z obsługą urządzeń RTV oraz AGD. Utrwalają i poszerzają wiedzę nabytą podczas edukacji szkolnej. Mają możliwość usprawniania czynności manualnych poprzez wyklejanie, lepienie, zginanie, klejenie, wyplatanie. Podczas zajęć wykonują biżuterię, ozdoby z filcu, styropianu, szyszek, korali, papieru, poznają technikę decoupage.
- Zajęcia rehabilitacyjne - zajęcia prowadzone są indywidualnie i grupowo. Podczas terapii wykonywane są ćwiczenia bierne, czynne, redresyjne, wspomagane, izometryczne, ogólnousprawniające. Prowadzone są zajęcia z zakresu gier zespołowych. Kinezyterapia wspomagana jest zabiegami fizykalnymi.
- Zajęcia dodatkowe - oprócz stałych zajęć terapeutycznych w poszczególnych pracowniach podopieczni uczestniczą w różnych spotkaniach kulturalno - oświatowych takich jak: imprezy integracyjne i okolicznościowe, festyny, wyjścia do kin, udział w konkursach twórczości artystycznej osób niepełnosprawnych oraz olimpiadach i zawodach sportowych, wyjścia na basen, organizowanie wystaw artystycznych, kiermaszy i aukcji prac wykonanych w WTZ, wycieczki, turnusy rehabilitacyjne itp.Wszyscy podopieczni biorą udział w zajęciach z capoeiry. Osoby niepełnosprawne i ich rodziny korzystają z poradnictwa i wsparcia psychologicznego.
Podopieczni pracowni technicznej i ekologicznej Warsztatu Terapii Zajęciowej Fundacji Mielnica w Koninie wykonują Zestaw do Diagnozy Profilu Psychoedukacyjnego (PEP-R) E. Schoplera. Zestaw zawiera niezbędne elementy do diagnozy funkcjonalnej dzieci z deficytami rozwojowymi w wieku od 1 do 12 roku życia. Więcej informacji na stronie internetowej - www.mielnica.org.pl, menu Działalność, zakładka Zestaw pomocy do diagnozy testem PEP-R.
Kadra: zatrudniona kadra to wykwalifikowani pracownicy, którzy cały czas dokształcają się - podnoszą swoje kwalifikacje zawodowe między innymi poprzez udział w różnych szkoleniach.
Informacja wprowadzona przez: Marek Bartosik Fundacja Mielnica